Tjänstledig för något meningsfullt....

Sedan sommaren 2007 har jag vigt mitt yrkesliv åt sjuksköterskeyrket. Har tagit hand om män, kvinnor, barn, män som sett ut som kvinnor, och kvinnor som faktiskt varit män. Människor med olika sjukdomar/åkommor, såväl psykiska som fysiska. Har åkt ambulans, helikopter och skoter för att komma ut till sjuka/drabbade personer.
Fått känna kroppsodörer som endast ren ondska och Tobias Gustafssons tarm (i Turkiet) kan producera.
Blivit stött på av alkoholpåverkade äldre damer med tveksam egenhygien. Sett hemförhållanden som endast kan jämföras med Andreas Axelssons liv före Josefine (ren.skär.misär).
Har sett bisarra saker sitta fast på människokroppar.
Kort och gott har man varit med om en hel del.
Vad som på senare tid har besvärat mitt skäggförklädda inre är en fråga om mening....
Gör jag ett meningsfullt jobb? Efter en jobbdag, kan jag känna att jag gjort något för någon/några andra människor och faktiskt må bra över detta?
Svaret jag kommit fram till i mina funderingar har varit: 7 (antalet nycklar jag kan gömma på/i min egen kropp) och ja, till viss del!
Detta är ett svar som jag inte är helt nöjd med (7 är jag nöjd med, menade det andra...)....
Man SKA kunna känna att man gör något meningsfullt av sitt yrkesliv, varpå jag börjat se mig omkring efter alternativ.
Som vidareutbildad sjuksköterska finns ett flertal meningsfulla alternativ i sin karriärbana.
MSB, Rädda Barnen, Röda Korset, Läkare utan gränser, Sida med fler!
Tänkt att få hjälpa drabbade personer, detta måste ju vara fruktansvärt meningsfullt, visst?
Men jag har dock hittat något ännu mer meningsfullt! Ett uppdrag som jag blivit erbjuden som kommer innebära att jag får använda mina väl utvecklade sjuksköterskeförmågor till max, hjälpa folk som verkligen behöver min hjälp och innebära en del resande vilket jag tycker är otroligt utvecklande och roligt då man får se andra kulturer och miljöer. Jag kommer att ingå i en grupp människor med god team-känsla där man bryr sig om varandras mående för att hela gruppen skall prestera som bäst när det verkligen behövs.
Arbetstiderna kommer vara påfrestande och jag kommer spendera mycket tid hemifrån då många av uppdragen detta team åker på är förlagda utomlands. Det är i princip klart att jag kommer lämna mitt nuvarande jobb för att till en början prova detta uppdrag. Har inte diskuterat detta med min flickvän ännu men jag är helt säker att hon kommer stötta mig till 100%. Hon som sjuksköterska vet hur viktigt det är att göra något meningsfullt med sitt yrkesliv och vilken dramatisk förändring man kan göra i människors liv...
Uppdraget som jag är djupt hedrad över att ha blivit erbjuden är som medicinskt ansvarig sjuksköterska åt Svenska Bikinilandslaget:
Ni som nu undrar vad detta krävande uppdrag kommer innebära så är detta ett kort utdrag av den beskrivning som finns i deras ansökan:
Uppdraget som medicinskt ansvarig sjuksköterska för Svenska Bikinilandslaget kommer innebära följande:
* Tunga psykiska påfrestningar, man vet aldrig vilka syner vi kommer mötas av.
* Resor till exotiska länder kan innebära ökad risk för myggor, ökat alkoholintag och s.k. tanning (solpåverkan på vit blek hud)
* 84% av arbetstiden kommer vara av ren akut dermatologisk art (lotionapplicering, lotionstest,        bikinilinjeinspektion osv.)
*Vara ett psykiskt stöd i det tunga och meningsfulla uppdrag som våra kandidater åtagit sig
* Kroppsligt stötta våra kandidater genom massage
Med mera.

Som ni ser kommer jag verkligen att få göra skillnad!
För er som är oroliga att jag inte kommer vara samma person när jag kommer hem efter denna insats som innan så kommer det finnas fullt psykiskt stöd i form av ett professionellt team här hemma helt i enlighet med sådana här s.k. riskuppdrag.
Skulle jag inte återvända från uppdraget så är mitt testament skrivet och jag hoppas innerligt att ni kan minnas mig som "Den där Fredrik som ville förändra världen".
Hälsningar er Ågren...

Kommentarer
Postat av: Mr. Näsa

Haha, jag stöttar dig till fullo!! Åk iväg och förändra världen!!

2011-05-10 @ 21:33:15
Postat av: C

Varför slutat blogga?! Detta var den mest attraktiva bloggen jag läst hittills i mitt liv! Snälla!!!! Blogga mer! Come back!

2012-10-25 @ 22:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0